9 Eylül 2010 Perşembe

İyi Bayramlar

     Önemli bir bayramı geçtik (30ağustos) ve Önemli bir bayrama da bugün adım atmış durumdayız. Bir rastlantımıdır bilemiyorum. Son yıllarda bu bayram için  her sene yeni polemikleri de beraberinde yaşıyoruz. Geçen sene hatırlayan arkadaşlarım olacaktır, "Şeker bayramı" denir yok "Ramazan bayramı" denir polemikleri arasında bir bayram yaşamıştık. 

     Son yıllarda Laik-Kemalist, Dinci-gerici ayrımlarını bayram kutlamalarında sıkça yaşar olduk. Geçen sene "Şeker Bayramı" kelimelerini kullananlar için Kemalist etiketini yapıştırıp, "Ramazan bayramı" diyenlere mümin denebiliyordu çok rahatlıkla. Bundan daha öncede Bayramınız mübarek olsuncularla, Bayramınız kutlu olsuncular vardı :)

     Her sene bu bayram kutlamalarına şaşırıp, bundan daha fazla şaşırmam derken yeni bir gelişme ile şaşırmaya devam ediyorum. Bu senenin moda etiketi ise hayırlı kelimesi üzerine. Normal zekaya sahip, normal bir insan, "Hayırlı Bayramlar" kelimesini kullanan insanın  dinci-gerici veya ümmetçi olduğuna dair saçma bir etiket vurabilirdi. Ama gelinen süreç ve bayram sonrası yaşanacak -kimine göre hayati- referandum olayı nedeni ile hayırlı ramazanlar kelimelerini,basit bir kelime oyunu olsa da kemalistlerin kullanması ve radikal müslümanların ve/veya hükümet yanlılarının ise bu kelimelerden sakınarak bayram kutlamalarına iştirak etmeleri, beni bir kez daha şaşırttı. Önümüzdeki sene  bu bayram için nelere şaşıracağımı merakla bekler oldum.



      Oysaki Bayramları pek sevmem. Eve gelen gidenleri karşılamak, onlarla mecburi oturuş süreçleri, ardından kahveler ve yüzeysel hayat  mücadelesi endexli konuşmalar, bana sabun köpüğü tadı vermekte. Zaten ağızlarda da o tadi bırakmakta. Sevdiklerini normal zamanlarda da ihmal etmeyen biri olarak, bayramların bende yarattığı sorun bu anlamda büyüktür. Tabii "nerde o eski bayramlar"  tadına daha gelmedim. -Bayramlar her zaman çocuklara yaratılmış olan günlerdir- gibi bir düşünce taşıyorum. Öğrencilik yıllarımda bayramları, dört gözle beklerdim. Tabii ki nedeni, okulların tatil olması idi. Ama 36 yıllık hayatımda bayramların daha önce farklı olduğuna dair hissi hiç yaşamadım. Çocukluğumdan beri aynıydı. Tek farkı, çocukken komşu ailelerin maddi durumu daha iyiydi ve bizde çocuktuk. Bu yüzden bayram harçlığımızı bir şekilde  atarlardı cebimize. Şimdilerde ise hem yaşımız büyüdüğünden o harçlığı görmüyoruz, hem de insanların maddi tasarrufları, komşu çocuklarının ceplerini doldurmak ekseninden kaymış durumda.

     Çocukluğumda yaşadığım bayramlarla, şimdiki bayramlar arasındaki en önemli fark ise, eskiden bayramlarda akrabalarına, anne-babalarına, kabir ziyaretine gidenler, şimdilerde soluğu, direk tatil yörelerinde almakta. Bu da bayram sürecinde daha az komşu daha az ziyaret anlamına gelmekte:) Bir bayram konuşmasını bundan daha fazla uzatmamak amacı ile burada kesiyorum.  Hayırlı Şeker bayramınız mübarek olsun diyorum renk vermemek adına ;)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder